Bazą oceny 360 stopni jest teza, że najbliższa prawdy wartość liczbowa kompetencji wybranego lidera może zostać zdobyta w wyniku obliczenia średniej wartości ocen osób otaczających badanego na przykład szef, pracownicy na podległych stanowiskach, koledzy z równorzędnych miejsc itp.
W tym wpisie uwaga zostanie skierowana na problemie opinii pytanych w postaci wybieranych najchętniej sposobów: papierowa, ankieta, a także ankieta intranetowa. Dla niewymagającego użytkownika można te metody traktować jako nie różniące się; w każdym z nich zaproszony do badania anonimowo wygłasza oceny określając opinię odnośnie ocenianej osoby. Formularze papierowa i elektroniczna posiadają identyczną kolejność obszarów,więc nie widać różnic między nimi.
Istnieje jednakże argument, który przekonuje do stosowania w wielu przypadkach formularzy z dostępem przez internet. Tutaj (bardzo częstokroć wykorzystują taką metodologię stawiające najwyżej jakość rezultatu podmioty gospodarcze - doradcze w obszarze informatyki) operator badania tak tworzy program komputerowy przeprowadzający badanie, by poszczególne oceniane zachowania były przedstawiane w nieuporządkowanej kolejności. Ponieważ zmęczenie osoby ankietowanej odnosi się wprost na wzrost rozrzutu systematycznego w trakcie kolejnych pytań ankiety, zastosowanie nieprzewidywalnego układu zachowań linearyzuje wynik i czyni go nieco bardziej jednorodnym pod względem błędu statystycznego.
Inne blogi: Blog 1 Blog 2 Blog 3 Blog 4 Blog 5
Słowa kluczowe: ocena 360 stopni, badanie 360, ocena 360, badanie kompetencji pracownika, badanie kompetencji, ocena kompetencji, metoda 360, ankieta oceny 360, formularz oceny 360, ankieta on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz